| História
Slovenské školstvo zaznamenáva v druhej polovici 16. storočia prvý prenikavejší rozvoj, keď školy na svojich panstvách zakladá protestantská šľachta, aktívna je jezuitská i piaristická rehoľa. Ešte priaznivejšie podmienky sa vytvorili po stavovských povstaniach, keď piaristi oslovili sliezskeho grófa Jána Jakuba Löwenburga, ktorý založil základinu na usídlenie rehole v Ružomberku. Zakladaciu listinu gymnázia schválil cisár Karol VI. 16. apríla 1729.
O šesť rokov sa už komunita piaristov sťahovala do vlastného kláštora, kde študovalo v šiestich triedach vtedajšieho gymnázia okolo 200 žiakov ročne.
Piaristické školy si získali veľkú obľubu verejnosti aj preto, že okrem latinčiny a antickej literatúry vyučovali aj botaniku, zoólogiu a matematiku. Prakticky až do roku 1863 vyučoval všetky predmety v triede jeden profesor. O rok neskôr vyšla prvá tlačená výročná správa školy. Podľa zákona z roku 1883 sa zriadilo osemtriedne gymnázium, čo si vyžiadalo stavbu väčšej budovy. Toto sa uskutočnilo v roku 1889 a budova pri kláštore slúžila gymnáziu až do roku 1942, keď bola slávnostne otvorená dnešná budova.
Piaristi mali veľké skúsenosti v organizovaní škôl a vyučovania, preto malo i ružomberské gymnázium dobrý chýr v monarchii. Ružomberské gymnázium bola chlapčenská, nekoedukovaná škola.
Dňa 25. februára 1919 piaristi za prítomnosti zástupcov mesta zápisnične odovzdali školu novej správe, čím skončila prvá etapa dejín ružomberského ústavu. Po prevrate vznikli gymnáziá i v okolitých mestách a osudy školstva, reformy - bolo ich dosť najmä v rokoch 1949 - 1963 - postihli všetky školy rovnako.
Počas piaristického gymnázia (1729 - 1918) študovalo 22 775 žiakov, za 178 rokov to bolo priemerne 127 žiakov. Z uvedeného počtu maturovalo - v dnešnom chápaní, po osemročnom štúdiu - 483 žiakov.
Piaristické gymnázium spravovalo 36 riaditeľov a vyučovalo v ňom 312 profesorov.
Od roku 1919 do roku 2014 v gymnáziu maturovalo približne 7700 žiakov. Dodnes tu vyučovalo viac ako 250 profesorov, školu viedlo viac ako 15 riaditeľov.
|
|
|
| |